Vous êtes ici :

Accueil Accueil Éducation La Section Internationale britannique

La Section Internationale britannique

Une Section Internationale au Collège Pierre Daunou de Boulogne-sur-Mer

À deux pas de l’Angleterre, une Section Internationale au sein du collège Pierre Daunou à Boulogne-sur-Mer. Ce dispositif accueille dans une même section des élèves français et étrangers.

Son objectif est de faciliter l’accueil et l’intégration d’élèves étrangers dans le système scolaire français, de permettre aux élèves français de pratiquer une langue étrangère de manière approfondie et de favoriser la transmission des patrimoines culturels des pays concernés.

Le diplôme

Les élèves de classe de 3e des Sections Internationales de collège se présentent à la mention "Série collège, option internationale" du diplôme national du brevet. Le brevet comprend deux épreuves spécifiques en anglais : Histoire-Géographie et Culture Britannique.

L’internat

L’internat est attenant au collège. Il est situé en plein cœur du centre ville de Boulogne-sur-Mer et à proximité des musées, de la plage, des cinémas, bibliothèque, etc. Situé à 30 minutes de Calais par l’autoroute, l’organisation de voyages en Angleterre sur une journée est donc facilitée et fréquente.

Lieu d’échange, de cohésion, de partage et de travail, il accueille les élèves du collège Daunou en Section Internationale. Les garçons et les filles sont distinctement séparés, ils partagent néanmoins le salon et les salles de travail. Les internes sont encadrés par deux assistants d’éducation qualifiés pour encadrer un jeune public.

Le Conseil départemental a investi 2 millions d’euros dans la rénovation complète du bâtiment.

Aménagement

  • 40 lits au total
  • 1 salle de bain par chambre
  • toilettes communes dans chaque aile
  • salle de travail
  • salle informatique
  • télévision, chaîne hifi, lecteur DVD, babyfoot
  • buanderie
  • infirmerie
  • salle polyvalente

 

Un parcours linguistique unique

Notre philosophie

L’ambition de la Section Internationale du collège Daunou est de donner une éducation fondée sur les valeurs culturelles, les langues et l’histoire des deux pays.
Grâce à notre enseignement biculturel, notamment en Histoire-Géographie, Littérature et Civilisation, qui apporte différents regards, les élèves développent au cours de leur scolarité leur curiosité pour les enjeux transculturels.

L’éducation bilingue apparait comme une pièce maîtresse d’une politique éducative européenne véritable. Apprendre une langue étrangère, c’est entrer dans une autre civilisation, dans un autre mode de penser, d’agir et de se comporter. On ne devient véritablement bilingue que lorsqu’on partage à la fois une langue et sa culture.
Apprendre à connaitre l’autre c’est accepter qu’il soit autre, qu’il soit différent, c’est essayer de le comprendre en se mettant à sa place, en essayant de suspendre tout jugement de valeur sur les membres de la culture à laquelle l’autre appartient.

Grâce à une éducation bilingue et grâce à une pédagogie ouverte et équilibrée, nous pouvons contribuer à établir des ponts interculturels où chacun trouve un supplément à sa propre culture et qui permettent l’élaboration d’une entente qui dépasse les différences sans nécessairement les effacer.

L’ambition de la Section Internationale du collège Pierre Daunou est donc d’assurer un enseignement bilingue de qualité.

Elle est d’ouvrir les élèves à la diversité du monde actuel, en leur offrant la double perspective du système public d’éducation en France et des systèmes étrangers partie intégrante de leur histoire personnelle.

L’encadrement

Les enseignants, les assistants d’éducation, la Direction du collège, les parents d’élèves mettent tout en œuvre pour que chaque élève progresse dans son apprentissage de la langue de Shakespeare.

Une animatrice territoriale, recrutée par le Conseil départemental, assure leur apprentissage de l’anglais les mercredis après-midi par le biais d’animations culturelles, artistiques, pédagogiques et éducatives. Toutes les animations sont financées par le Conseil départemental.

L’enseignement

Les élèves ont 4 heures de Littérature et Civilisation anglaise ainsi que 2 heures d’Histoire-Géographie.

Les 6 heures assurées par la Section Internationale sont inscrites dans l’emploi du temps. Elles sont assurées par des enseignants diplômés et expérimentés et pour certain de langue maternelle anglophone.

En Littérature, les élèves étudient des romans, des poèmes des pays anglophones, ils font du théâtre en parallèle grâce au relais des animations du mercredi après-midi qui leur permettent aussi de découvrir de multiples activités artistiques (chansons anglophones, visites de musées, comédies musicales anglophones, etc.).

En complémentarité avec le programme assuré par les enseignants nationaux, l’enseignement de l’Histoire-Géographie en Section Internationale permet aux élèves de développer leur curiosité sur les enjeux transculturels.

Toutes les autres matières (mathématiques, français, SVT, etc.) sont enseignées par des enseignants nationaux, suivant le programme défini par le Ministère de l’Éducation Nationale.

Les classes de la Section Internationale sont hébergées par le collège. Les conditions d’admission et d’enseignement sont identiques à celles du collège Pierre Daunou.

En plus de l’Anglais en Section Internationale, les élèves étudient une autre langue étrangère (allemand ou espagnol) assurée par des enseignants de l’Éducation Nationale à partir de la 4e.


Collège Pierre Daunou International Secondary School, Boulogne-sur-Mer, France  

Just a stone’s throw from England, Boulogne-sur-Mer is a typical French town that is renowned for a warm welcome! Charles Dickens called Boulogne his 'favorite French watering place', her beautiful Notre Dame Cathedral is reminiscent of Saint Paul’s, her melted chester and ham speciality is a 'rarebit' to be reckoned with, add a hint of ‘Pudding de Noël’, 'moules frites' and 'crème caramel' and you have the delectable evidence of a long lasting love affair between Boulogne and England.
  
One can only become truly bilingual when one shares both the language and the culture of a country.
 
Generally a bilingual education in France is only available in private schools but the proximity of Boulogne to England and our shared history have encouraged the County Council for the Pas-de-Calais to develop an international section at the centrally situated Collège Daunou. English speaking children can now learn to speak and write French alongside French children of their own age in a truly French environment. 

Collège Daunou aims to follow the path of the much acclaimed French education system  

France offers state-run and private schools at all levels and the educational standards are high. The rigorous curriculum is dictated by the Ministry of Education and is virtually the same across the country and in French overseas territories.
The French educational philosophy emphasises: the authority of the teacher; individual competition including an absolute grading system; stress is on analytical thought and students are frequently expected to learn by heart. Academic expectations are high. Sports are encouraged in and out of school, the variety of after school sports is particularly wide. 

Collège (6ième-3ième)

The first year of secondary school, called the 6ième, is called the 'cycle d'adaptation'; the 5ième and 4ième are the 'cycle central'; the 3ième is the 'cycle d'orientation'. The school administrator is known as the principal; secondary schools also have groups of counselors, teachers and parents known as a "conseil de classe" (class council) that monitors students progress and, advises if their progress is sufficient to enter the next grade. If it is considered insufficient, discussions with parents will ensue. A head teacher is responsible for students in each class and may contact parents at any time if a problem should arise.
 
At the end of the 3ième, students sit for nationally administered exams to obtain a diploma called the 'Brevet des Collèges'. The 'Conseil de Classe' advises about which 'track' a student should follow at the Lycée, whether regular studies leading to the Baccalauréat (A Level) or vocational studies at a Lycée Professionnel. 

In the classroom

 Subjects are generally the same as in English schools.
 
The system calls for 26 hours of class per week at secondary level.
There are roughly 158 school days per year, less than in many anglophone countries, but the school days are longer finishing at around 5-6 pm. The school-day generally runs 6 hours with a 15 minute break mid morning and afternoon and an hour or ninety minutes for lunch. Children can go home for lunch or stay at school for a fee-based lunch service.
The traditional schedule calls for attendance Monday to Friday with classes on Wednesday mornings only.
All public schools have four two-week breaks in October-November, December, February-March and April-May.  

Providing a supportive environment

We recognise that for parents, sending a child to study abroad is a major emotional investment. We aim to ensure the personal development and well-being of each pupil within our care. 
Students are embarking on a new experience, far from home. The boarding school is a place of work but also a place for exchange and cohesion. Their individual abilities and differences naturally bring the group together; they help each other, take time to listen to one another and share experiences. 

Accommodation  

The boarding school is new and purpose built, it offers facilities to accommodate 40 children in the International Section. The building comprises bedrooms with on suite bathrooms, etc. Three children share a room and dispose of a single bed with desk and chair. There are facilities for special needs, particularly for those physically challenged. The small number of pupils means that we can give them the individual attention they will need, particularly in the first weeks away from home.
 
Two teacher assistants, one male and one female, are on hand day and night in the boarding school to help with homework and offer moral assistance and help to ensure their well-being. 

Outside the classroom  

Boarding students have time for leisure activities and relaxing after lessons:

  • music, table football, computer games, English television channels, reading, drawing, discussion
  • from 5.30 pm to 6 pm
  •  6 pm to 7.15 pm: homework
  •  7.15 pm: dinner
  •  8 pm to 8.15 pm: showers
  • from 8.15 pm to 8.45 pm (they are encouraged to call parents if they wish)
  •  9pm: lights out

On Wednesday afternoons from 1.30 to 5.30-6 pm, educational, cultural and linguistic activities are organized and fully supervised. All educational visits are financed by the Pas-de-Calais County Council. 

 Wednesday afternoon activities include: 

  • sports for beginners : Kayak, badminton, archery, etc. 
  • French-English films or theatre 
  • meeting professional basketball players 
  • remaining on board trip on P&O Ferries 
  • trail games around the historical ramparts in Boulogne-sur-Mer 
  • The Château Museum and Nausicaa (National Centre for Sea life) 
  • language games, improvisation of a dialogue in English-French on a piece of film or advert 
  • inter-school quiz games, etc. 

Financial matters  

The average termly fee for boarding school in England is around £ 7353.
In College Daunou, the cost is much lighter at 1 500 € including everything: education, boarding, four meals per day (breakfast, lunch and dinner plus a mid afternoon snack). An extensive variety of extra-curricular activities are financed by the Pas-de-Calais County Council. 

Real France Real Close

Over 200 crossings a day between Calais and Dover.
Eurotunnel : 35 minutes.
Eurostar : 55 minutes (from London).
 Ferries, P&O and Seafrance : 90 minutes from Dover.
 
Boulogne is just a 30 minute drive from Calais via the A16 toll free motorway.